Szukaj na tym blogu

środa, 8 lutego 2017


                   Witaj Wielka Ameryko...(cd)

Nie mieszkałem w wygodnym motelu w Kayente lecz tuż obok, kilka minut jazdy samochodem od "centrum." Tu wszystko parterowe z przejściami pomiędzy zabudową ściśle do siebie przylegającą lub odstającą od siebie. Pewnie wewnątrz jest przytulnie i...luksusowo. Nie byłem, nie wiem...
Miałem za to skromny pokoik w typowym meksykańskim pueblo z tą różnicą, że rysy twarzy tutejszych ludzi były inne. Przez ściany pokoiku wykonane z popularnej tu płyty paździerzowej, pokryte jakimś materiałem czy suknem, przez które słychać każde słowo, rozmowę. Pewnie bardziej opłaca się rozmawiać milczeniem, niż mówić, bo mówienie do siebie jakoś mi nie leży. To, co przykuwało moje zmysły, to lęk, aby nie przyplątał się do mnie jakiś skorpion, których podobno na pustyni jest mnóstwo. Ale skoro tutejsi ludzie tu żyją, to mnie chyba też uda się przeżyć i licho mnie nie porwie. Szpital jest, ale gdzieś na pustkowiu...Wszędobylskie słupy telegraficzne lub elektryczne zwisające ponad nami - typowy krajobraz amerykańskiej prowincji. I te dzieci - wszędzie, pod każdą szerokością geograficzną jakby te same - rozbawione, uśmiechnięte, ale widać też powagę i zadumę...Przemierzam wzrokiem dal, która pod wpływem palącego słońcem powietrza faluje i sprawia wrażenie fotomorgany, bezsilności.
I jeszcze ta droga stanowa, prosta , jakby ją ktoś sznurkiem wytyczył, a która ginie gdzieś u podnóża gór na horyzoncie.

  
Przywołuję stare czasy i zatapiam się w myślach szukając legendy ludzi, których już nie ma. I tylko wiatr unoszący tumany kurzu  błąka się po prerii szukając zaginionej Indiańskiej Księżniczki.... 
                                   Monument Valley


miejsce, które zawsze chciałem zobaczyć, leżące na pograniczu dwóch stanów: Arizony i Utah. A zaraz dalej Wielki Kanion, Indianie Hopi, Nawaho, Siuksowie, Apacze... Historia rodem z Ameryki jest już poza mną, choć w mojej pamięci nadal pozostaje postać Indiańskiej Księżniczki....

                                       (Kayenta Nawaho)


                                                        Po co Ci Ameryka,
                                                Teksas i bezkresna preria,
                                                        dolary, żółte złoto,
                                               jedziesz tam tylko po to...?
                                                 A może to już wcześniej
                                                     było uzgodnione..?
                                                  Tam karierę zrobisz - 
                                                      życie zaliczone.
                                                                  (lipiec 2016)

                                                                                                      P  a  p  k  i  n

2 komentarze: